• Trafik Sri lanka

Trafikken på Sri Lanka er et kapital for sig selv. Vi havde godt hørt om det og tænkte, at det måtte være ala Thailand, men vi tog fejl og blev utrolig glad for, at vi havde booket en privat chauffør.

På Sri Lanka lejer du ikke en bil – du lejer en privat chauffør med bil J hvilket du vil kunne forstå efter, at have læst nedenstående.

Regler og politi

Som du sikkert har læst, er Sri Lanka en gammel engelsk koloni og har således arvet deres ”tossede” ide med, at høre i venstre side af vejen. Det er blot en af tingene, som gør det meget vanskeligt for danskere at køre rundt derover.

Fartgrænserne på Sri Lanka er 50 km/t i byerne, 70 km/t på landeveje og alle de steder, hvor der ikke står noget er grænsen også 70 km/t. Som noget ”nyt” er der også blevet indført 100 km/t på den nye motortrafikvej.  Der står politi ved landevejen for hver 4-5 km og de er alle udstyret med en lille håndlaser, som måler hastigheden. Du bliver dog ”advaret” af de andre trafikanter, da de blinker med lyset, men det er ikke altid nok. Vi fik i hvert fald en bøde på 900 RS for at køre 79 km/t.

Politiet er derimod ligeglade med, at der sidder 3,4 eller endda 5 personer på en motorcykel. For som vores chauffør sagde, så ”er det kun de fattige, der køre sådan og de skal jo også have mulighed for at komme frem.”

Trafikanter, TukTuks, busser og køer mv.

Selvom du må køre 70 km/t over det meste landet er det ikke muligt. Trafikken og den måde de køre på gør, at du ikke kan holde et gennemsnitsfart på meget mere end 45-50 km/t – det var i hvert fald det vi lå på.

På vejen skal der nemlig både tages højde for mange forskellige trafikanter:

Tuktuks, som inde i de store byer godt kan finde ud af, at køre ude i siden af vejen og gøre plads til andre. Men kommer du ud på landevejen er tuktuk chaufføren ”konger” og køre midt på vejen. Derudover svinger de blot når de har lyst og de giver sjældent tegn ol.

Busserne er nok de værste i trafikken på Sri Lanka. De køre som om de har en aftale med Budda, Gud eller Allah – speederen i bund og i modsatte side af vejen. Dette skyldes bussystemet på Sri Lanka. Der er nemlig ofte flere forskellige firmaer, som køre den samme rute og endda på samme tid. Derfor er der måske 2-3-4 busselskaber, der ”kæmper” om de samme kunder og så er det jo med, at komme først. Det betyder, at de dytter, køre stærkt og faktisk er ligeglade med alle andre i trafikken. Selv i bjergene ligger de sig i modsatte vejbane med hornet i bund og forventer alle andre flytter sig.

Bilerne køre meget pænt og oftest meget stille og roligt. De passer på andre i trafikken og giver plads, så alle kan komme til. Der er mange minibusser, der køre med turister og de hjælper ofte hinanden i trafikken mht. hvor politiet står.

Lastbilerne findes i flere størrelser. Der er meget få store lastbiler, som vi kender dem fra Danmark – der er simpelthen ikke plads til de kan køre rundt. Den næste størrelse er lastbiler, som er ”bygget i træ” – eller siderne på lastbilens lad er bygget op af træ. De kommer til landet med et førehus og et lad – og så bygger man selv sider på ladet, da det er billigere end, at købe en lastbil, hvor der er sider på ladet. Disse lastbiler er meget flotte og er ofte malet i mange farver. Den sidste størrelse er de lastbiler, som de totalt overlæsser og som næsten ikke kan køre – ikke meget mere end 20-30 km/t. Det er faktisk ret nye lastbiler og ligner de store lastbiler fra minerne i USA bare i meget mindre format.

Alle lastbilerne er med til at sløve trafikken da de meget sjældent køre særlig hurtigt.

Cyklisterne holder sig faktisk meget pænt inde i siden af vejen og giver chaufføren et lille dyt, så køre de straks ind til siden.

Motorcyklerne er i langt de fleste lande det hurtigste transportmiddel og i f.eks. Bangkok kører de fra alt og alle. Sådan er det ikke på Sri Lanka. Her er motorcyklerne faktisk nogle af de langsomste i trafikken og de er meget dårlige til, at køre ud til siden, så andre kan komme forbi. Dette skyldes primært, at vejene tidligere var i meget dårlig stand med store huller og det således var alt for farligt, at køre hurtigt og ude i siden på en motorcykel. Det har dog ændret sig nu, så mon ikke de kommer op i fart med tiden.

Køer, hunde og elefanterja det er nok et af de største problemer – efter busserne J Køerne går frit rundt på Sri Lanka og har de lyst til, at gå over vejen, ja så gør de det bare og så må alle andre bare holde tilbage. Det sker hele tiden og man ser køer overalt langs vejen.

Men det største problem er alle de løse hunde, som ligger på vejen. Du kan ikke køre 200m uden at du skal dreje udenom en hund, som ligger et godt stykke inde på vejen. Hundene er simpelthen over alt på Sri Lanka og de synes det er rigtig skønt, at sole sig midt på vejen. Utroligt nok så vi ingen døde hunde på vejen, så enten er de meget heldige eller også viser alle bare hensyn, som vores chauffør gjorde.

Der findes 4.000 elefanter på Sri Lanka og en del af dem lever stadig vildt. Derfor er der også skilte langs vejen med ”risiko” for, at elefanter krydser – i Danmark har vi de samme skilte, bare med rådyr på. Det er dog ikke særlig tit, at de krydser og du skal være heldig for, at se en vild elefant på turen. Vi så kun én på vores 3 ugers rundtur.

Nye veje og renovering af gamle

Der kom en ny præsident i 2008 og han har gjort meget for trafikken i Sri Lanka. En af grundene til, at trafikken går så langsomt er, at der tidligere var MEGET dårlige veje og store huller – så det var faktisk alt for farligt, at køre meget hurtigere end det tilladte. Nu er alle de store veje renoveret og der er næsten lige så fin asfalt som vi kender det fra Danmark.

Engang i fremtiden vil det nok være muligt selv, at køre rundt på Sri Lanka, når flere af vejene er renoveret, men der går mange år før folket har lært, at vejene er ok og trafikken kan begynde, at glide lidt bedre.

Efter de første pr. dage på vores rundtur på Sri Lanka, var jeg slet ikke i tvivl om, at vi havde valgt rigtigt og lejet en privat chauffør.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *